Ako udržať hladinu ženského hormónu pomocou prírody | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Ako udržať hladinu ženského hormónu pomocou prírody

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Ako udržať hladinu ženského hormónu pomocou prírody

Osnova:
Žerucha peruánska
Indický ženšen (Vitánie snodárná)
Čínská medicína
Jedlá, ktoré pomáhajú
A ktoré potraviny sú pre tento účel najvhodnejšie?
Na co si dať pri jedle pozor
Záver

Estrogén je ženský hormón, ktorého prítomnosť v tele je pre väčšinu žien samozrejmosťou. To platí až do chvíle, kedy začne jeho hladina kolísať a postupne klesať.

Akonáhle prestávajú fungovať vaječníky, prestávajú sa tiež tvoriť ženské pohlavné hormóny estrogény. K tomu dochádza počas menopauzy.

Hladiny estrogénov začínajú klesať šesť až dvanásť mesiacov pred menopauzou (počas perimenopauzy) a hormonálne pokles pokračuje v priebehu menopauzy.

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že u niektorých žien sa nepríjemné príznaky postupne znižujú a často úplne vymiznú bez liečby obsahujúcej hormóny.

Menopauza skrátka nie je choroba. Je to obdobie, v ktorom hormonálne hladiny poklesnú a nie je na tom nič nenormálne. Preto tieto hormóny mnohokrát nemusia byť nahradené a telo sa s ich stratou jednoducho vyrovná.

Návaly tepla, potenie, podráždenosť, stres, to je len hŕstka príznakov, ktoré má menopauza na svedomí. Prinášame niekoľko tipov, ako tieto príznaky zmierniť, alebo im dokonca predísť pomocou prírodných preparátov, ktoré dokážu hladinu estrogénu udržať.

Skúste to s bylinkami

Bylinky pomôžu najmä v počiatkoch menopauzy, kedy sa príznaky ešte úplne "nerozbehli". Nie sú všemocné, ale prechodové ťažkosti vedia zmierniť a niekedy aj potlačiť.

Sú dostupné v najrôznejších formách vrátane výživových doplnkov, ktoré vďaka svojmu zloženiu pôsobia na naše telo komplexne.

Žerucha peruánska

Možno už ste niekedy počuli o žeruche peruánskej, čiže Mace. Maca je veľmi prastará peruánska liečivá bylina, ktorá sa vyznačuje svojimi silnými schopnosťami.

V ľudovom liečiteľstve Maca peruánska vždy úspešne pomáhala pri sexuálnych ťažkostiach nielen mužov, ale aj žien. Koreň Macy posilňuje organizmus, zvyšuje odolnosť proti chladu či náhlym zmenám počasia.

Zvyšuje fyzickú i duševnú kondíciu, ale je výnimočná hlavne tým, že vie dostať do rovnováhy steroidné hormóny ako je testosterón, progesterón a estrogén.

Má dobrý vplyv na celý endokrinný systém. Dokáže vyladiť činnosť hypotalamu a hypofýzy, ktoré riadia činnosť žliaz s vnútornou sekréciou, ako sú nadobličky, štítna žľaza, pankreas a ďalšie.

Je dôležité zdôrazniť, že aj keď má výrazné účinky, neobsahuje žiadne hormóny a pomáha tak výhradne prírodnou cestou.

Indický ženšen (Vitánie snodárná)

Indický ženšen je cenený pre vysoký obsah účinných látok, ktoré sú veľmi podobné nášmu ženšenu.

Pomáha s depresiami, spánkovými problémami, znižuje cholesterol i obsah cukru v krvi a slúži ako afrodiziakum. Práve preto sa tejto byline prezýva rastlinná alebo zelená viagra.

Podľa prastarých ayurvédskych skúseností pravidelné užívanie Vitánie omladzuje, upevňuje zdravie a sexuálnu silu človeka a najmä stimuluje celý imunitný systém.

.....

Alchemilka alebo Červený ďatelina. To sú tie "naše", české, "ženské byliny". Avšak v ázijských krajinách, kde ešte nezabudli na tradičné spôsoby liečby, tieto rastliny ženy v klimaktériu nepoužívajú, aj keď rastú aj tam.

Aziatky namiesto nich používajú ďaleko účinnejšie Kotvičník zemný, ktorý je účinný hlavne v oblasti sexu a pri liečbe reprodukčných orgánov.

Pomáha bojovať s prejavmi menopauzy, odstraňuje nepríjemné návaly tepla, potenie, poruchy spánku a búšenie srdca. A ako bonus prináša výrazné zvýšenie sexuálnej chuti, a to bez ohľadu na vek.

Dong qaui, česky Angelika čínska čiže Ženský ženšen. Ďalšia čínska bylina, ktorá má blahodarné účinky. Pôsobí ako analgetikum, ktoré zmierňuje menštruačné bolesti.

Zároveň stimuluje krvný obeh a pôsobí relaxačne na svaly. Pomáha proti návalom tepla a celkovo podporuje hormonálny systém.

Dong quai je súčasťou rôznych namiešaných prípravkov tradičnej čínskej medicíny, ktorá v oblasti liečby príznakov menopauzy tiež prináša niekoľko zaujímavých tipov.

Čínská medicína

Japonské ženy sa s termínom menopauza veľakrát ani nestretli a prechodové ťažkosti sú im takmer cudzie. Žijú totiž zdravo a konzumujú potraviny bohaté na fytoestrogény, čo sú prírodné hormóny hojne obsiahnuté napríklad v sóji a výrobkoch z nej.

Rozdiel oproti nám ale nie je len vo výžive, ale aj v pohľade na liečbu príznakov. Ak sa vám v spojení s čínskou medicínou automaticky vybaví akupunktúra, ste na omyle. Akupunktúra totiž v tomto prípade nie je tou úplne najúčinnejšou metódou.

Z pohľadu našej, západnej medicíny, je príčinou menopauzy pokles estrogénov vo vaječníkoch. A prechodové ťažkosti často západná medicína lieči dodávaním ubúdajúcich hormónov (HRT, teda hormonálna substitučná terapia).

Z pohľadu čínskej medicíny sa však jedná o obyčajné "oklamanie" nášho mozgu, ktorý je v domnienke, že vaječníky ešte stále pracujú.

Čínska medicína oproti chemickej terapii dokáže pomocou prírodných bylinných produktov minimalizovať prechodové ťažkosti.

Čínska medicína okrem vhodnej stravy veľa využíva masáže, zdravý pohyb, bylinky a cvičenie. Základ je ale niekde úplne inde. Jej hlavným pilierom je totiž prevencia.

Zakladá si na tvrdení, že telo sa vie vyliečiť samo, pokiaľ mu k tomu dáme príležitosť. Hovorí, že je nutné svoje telo sledovať, nepodceňovať prvé príznaky a včas je začať riešiť.

Jedlá, ktoré pomáhajú

Ako už sme spomínali, Aziatky prejdú obdobím prechodu a ani to nestačia zaregistrovať najmä vďaka ich strave.

Niektoré jedlá sú skrátka vhodné (nielen) pre obdobie menopauzy a ich prejavy výrazne ovplyvňuje práve jedálniček. S konzumáciou vhodných potravín a zdravým životným štýlom je ale vhodné začať oveľa skôr a zamerať sa na pokrmy, ktoré s vyrovnaním hormonálnej hladiny pomôžu.

A ktoré potraviny sú pre tento účel najvhodnejšie?

Morské ryby, strukoviny, orechy, mandle a nie je potrebné sa vyhýbať ani vajciam.

Je pravdou, že tuky majú viac kalórií ako bielkoviny alebo sacharidy, ale sú tiež stavebnými kameňmi pre produkciu hormónov a podporujú sýtosť, ktorá je dôležitá pre prevenciu prírastku hmotnosti.

Vhodná je preto konzumácia zdravých tukov a rastlinných olejov, najlepšie lisovaných za studena.

Veľmi prínosná je už spomínaná sója a citrusové plody. Dbajte na dostatok vitamínov B a C, draslíka a horčíka.

Zamerajte sa tiež na to, aby ste telu dodávali dostatok vlákniny, ktorá je dôležitá pre udržanie zdravej hmotnosti.

Zo sladkostí je lepšie uprednostniť kvalitnú vysokopercentnú čokoládu alebo celozrnné sušienky. Z ovocia si zase radšej vyberte hrozno, broskyne alebo hrušky.

Skúste sa zbaviť cukru a na sladenie radšej využite med. O škodlivosti fajčenia a alkoholu (vo väčšom množstve) už snáď ani nemusí byť reč.

Práve v období menopauzy je dôležité príliš nezaťažovať pečeň, ktorým uľavíte treba pitím mätového, púpavového alebo žihľavového čaju.

Na co si dať pri jedle pozor

Kaloricky náročné pokrmy vedú k priberaniu na hmotnosti. "No čo, tak mám pár kíl navyše, veď už na to mám tiež vek.", Mávnete ledabolo rúkou.

Ale pozor, prebytočný tuk v organizme môže neblaho ovplyvňovať hormóny. Ide o estrogén, prolaktín a testosterón. Estrogén a prolaktín patria medzi "ženské" hormóny, testosterón je hormón mužský.

Kedy začne hladina ženských hormónov v menopauze klesať, dostanú viac priestoru hormóny mužskej a môžu sa začať prejavovať tmavými chĺpky v tvári, padaním vlasov alebo mastnou pokožkou.

Dobré je tiež sledovať hladinu cholesterolu v krvi. Jeho vyššie hodnoty totiž môžu návaly tepla a potenie zhoršovať. Cholesterol znižuje avokádo, cesnak, orechy alebo napríklad zelený čaj.

Záver

Ženy, ktoré prídu zo zamestnania a doma im začína druhá "šichta", stresujú sa, majú pár kíl naviac a k tomu si napríklad ešte často dajú nielen jeden pohár alkoholu, ku ktorému si zapália cigaretu, majú najvyšší čas začať so svojim životným štýlom niečo robiť.

A že je menopauza ešte veľmi ďaleko? Ak sa blížite k tridsiatemu piatemu roku života, nič nepodceňujte!

Začnite sa riadiť vyššie zmienenými radami a podporte vo svojom tele vyváženú hormonálnu hladinu, inak hrozí, že si prechod naozaj "užijete", a to v tom zlom slova zmysle.

Základná rada čínskej medicíny znie: nepodceniť prevenciu. A nie nadarmo sa aj u nás hovorí, že čo sa v mladosti naučíš, v starobe akoby si našiel ...

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.

Späť na BLOG