Joga a jej pozitívne účinky na ženské telo | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Joga a jej pozitívne účinky na ženské telo

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Joga a jej pozitívne účinky na ženské telo

Osnova:
Ozdravenie tela i mysle
Stupne a druhy jogy
Jogou proti hormonálnej nerovnováhe
Záver

Joga nie je len cvičenie. Pre tých, ktorí sa jej venujú, je to predovšetkým stav mysle a mnohokrát aj životný štýl. Učí ako dosiahnuť upokojenie, stíšenie a úplnej koncentrácie, a vďaka tomu má oveľa väčší efekt ako bežné cvičenia.

Čo vlastne slovo joga znamená, kde sa vzala a ako ju využiť nielen k tvarovaniu postavy, ale aj k zdraviu a dosiahnutiu vnútornej harmónie? Väčšina z nás pozná jogu ako cvičenie, prípadne ako cvičenie spojené s meditáciou v rôznych pozíciách.

Málokto už ale vie, že joga je dômyselný osem pilierový systém, ktorého zmyslom nie je len pretiahnutie a zosilnenie, ale hlavne nájdenie vzťahu k sebe a okolitému svetu. Nejde len o lepšiu postavu alebo fyzické vyžitie, ale o dosiahnutie spokojnosti a harmónie.

Zjednotenie, spojenie, rovnováha, vyváženosť, to všetko je joga. Je známa po celom svete a okrem telesného a duchovného cvičenia označuje aj celú filozofiu. Jedná sa o široký pojem, ktorý zahŕňa rôzne cesty a smery, ktoré vedú k rovnakému cieľu - spoznať seba samého.

Najstaršie zmienky o joge pochádzajú z rokov 900 až 500 pred. N. L. ako o asketických praktikách svätcov. V staroindických upanišadách sa hovorí o spôsoboch meditácie a uctievania. Ide teda o starodávny storočiami preverený systém, ktorý sa rozšíril do celého sveta a má čím ďalej tým viac priaznivcov.

Ozdravenie tela i mysle

Už ste o joge iste počuli, myslíte si ale, že meditácia a hľadanie vnútorného pokoja nie je nič pre vás? Pretiahnuť sa predsa môžete aj doma v obývačke.

Že sa ale nejedná o tak hocijaké cvičenie, dokazuje celá škála pozitívnych účinkov na naše telo. Ktoré to sú?

Pravidelným cvičením jogy dosiahnete lepšiu cirkuláciu krvi, čo pomáha k detoxikácii organizmu a naučíte sa správnym dychovým návykom. Tým sa telo zásobuje väčším množstvom kyslíka, čo vám dodáva viac energie.

Celkovo ozdravuje telo aj myseľ, udržuje telesnú váhu, formuje postavu, udržuje vitalitu a posilňuje svaly. Jóga dokonca dokáže zlepšiť a regulovať činnosť vnútorných orgánov, spomaliť starnutie, zvýšiť koncentráciu a celkovo vás obohatiť.

Nie je prekvapením, že cvičenie jogy dokáže pomôcť nielen pri bolestiach chrbta, ale je tiež prevenciou kardiovaskulárnych ochorení, udržuje hormonálnu rovnováhu a dokonca učia, ako zaobchádzať so sexuálnou energiou.

Cieľom nie je len schudnúť alebo byť zdravší, ale hlavne nájsť a ďalej rozvíjať príjemné pocity. Joga má oproti bežnému cvičeniu jednu nespornú výhodu - nie je treba sa báť pretiahnutia - cvičíme ju totiž pre radosť, nie pre dosiahnutie efektnej pozície.

Stupne a druhy jogy

Ako už teraz viete, joga je systém zložený z ôsmich úrovní, a aj keď boli stanovené pred niekoľkými tisíckami rokov, sú stále platné.

Patria tu všeobecné etické princípy (jama), pravidlá morálky jedinca (nijama), cvičenie jogových pozícií (ásany), jogové dychové techniky (pránájáma), ovládnutie zmyslov (pratjáhára), koncentrácia mysle (dharan), meditácia (dhjána) a splynutie s univerzom (samadhi).

Všetky tie cudzie pojmy možno vyzerajú trochu strašidelne, ale táto stupnica zahŕňa najširší záber jogy a integrujú sa z nej jej formy. Všetky druhy jogy, a že sa ich dnes cvičí naozaj veľa, sa nejakým spôsobom odvíjajú od niektorej z týchto úrovní.

Formy jogy sa medzi sebou prelínajú a jednotlivé techniky sa vzájomne podporujú. Joga má tisíce podôb a stačí si len vybrať, či chceme viac meditovať, alebo sa zamerať na dynamickejšie cvičenie. Samozrejme vždy záleží najmä na učiteľovi a na tom, akého zamerania je on sám.

Aké sú základné a v slovenských štúdiách najobľúbenejšie štýly jogy? Aj to sa časom mení, módne vplyvy pôsobia aj tu. Kým pred rokmi boli pojmy ako hot joga cudzími slovami, dnes už si mnohí z nás vedia aspoň predstaviť, o čo sa ide.

Najčastejším druhom jogy je hathajoga. Ide o cvičenie, pri ktorom sa cvičí pozícia tela, ovládanie dychu a meditácie. Hathajoga uprednostňuje pomalé a plynulé pohyby a celkovo vedie k harmonizácii vyváženia tela.

Z princípov hathajogy vychádza moderná powerjoga, ktorá je náročnejšia a zameraná na pretiahnutie svalov celého tela. Powerjoga rozvíja koncentráciu a ovládanie tela, vedie aj k chudnutiu a psychickej i fyzickej relaxácii.

Silné detoxikačné účinky má hot čiže bikram joga, ktorá pomáha k odbúraniu stresu a dodáva telu energiu. "Hot", teda "horúci". Označuje sa tak preto, že sa cvičí v naozajstnej horúčave, miestnosti vyhriatej na 42 ° C, ktorá má 40% vlhkosť. Za cvičenie v
takom prostredí sa vám vaše telo odmení tým, že spomalí starnutie a predidete rôznym chorobám.

Pre zdravých ľudí hľadajúcich fyzicky náročné cvičenie je tým pravým druhom jogy ashtanga joga.Ide o plynulé neprerušované zostavy s použitím špeciálnej dychovej techniky.

Pre skúsenejších je určená vinyasa čiže flow joga. Dýchanie riadi cvičiteľ, prestup z jednej pózy do druhej predstavuje nádych a výdych. Flow joga je dynamická a jej základom je pozdrav slnku. Dochádza k zvýšeniu tepovej frekvencie, ktorá sa dychovým cvičením opäť spomaľuje. Cvičenie prináša silné prekrvenie, prekysličenie a prehriatie celého organizmu a vedie k jeho celkovej regenerácii.

Joga je jedným z mála cvičení, s ktorým môžete začať aj v čase tehotenstva. Gravidjoga nie je náročným cvičením, naopak vedie k upokojeniu a relaxácii, ktoré sa bude budúcim mamičkám hodiť, pretože pripravuje na čo najprirodzenejší pôrod. S Gravidjogou je vhodné začať až v druhom trimestri, už v prvom trimestri by s ňou mali začínať len ženy zvyknuté na šport.

V tuzemských štúdiách sa môžete stretnúť aj s aerojogou (využíva pozície z hathajogy, avšak s ým rozdielom, že pri ich cvičení visíte nad zemou zavesené do hojdacej siete), kundalini jogou (dostáva telo aj myseľ do stavu hlbokej meditácie), acojogou (kombinuje v sebe jogu, akrobaciu a terapeutickú zložku, kedy sa vzájomne s ďalšími cvičiacimi masírujete) alebo dokonca s nahou jogou (obľubu si u nás postupne začína získavať, vyzliekanie je súčasťou lekcie a úplná nahota je k cvičeniu nevyhnutná).

Jogou proti hormonálnej nerovnováhe

Ďalším veľmi obľúbeným typom jogy je hormonálna joga. Môže sa zdať, že je výhradne ženskou záležitosťou, ale opak je pravdou. Skladá sa zo zostavy cvikov, ktoré sú premyslene zoradené, a preto sú veľmi účinné.

Zostavy sú tri, jedna je určená najmä ženám v menopauze, druhá mužom v andropauze a tretia diabetikom.

Pravidelným cvičením hormonálnej jogy sa hladiny hormónov vracajú do rovnováhy. Výsledkom je zvýšenie hladiny estrogénu, stimulácia ovulácie, zníženie únavy a zlepšenie látkovej a energetickej výmeny.

Vhodná je hormonálna joga pre všetky ženy po 35. roku života, kedy začína hladina estrogénu klesať. Účinnou pomocou je tiež pre ženy s bolestivou menštruáciou, ktorej priebeh zlepšuje v pomerne krátkej dobe.

Dokáže tiež dopomôcť k pravidelnému menštruačnému cyklu, ktorý ženám s dlhším cyklom i skracuje. Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že pravidelným cvičením predídete nočnému poteniu a zlepšíte kvalitu svojej pleti, vlasov i nechtov.

Toto cvičenie sa tiež osvedčilo ženám, ktoré riešili neplodnosť a tým, ktoré sa pripravujú na umelé oplodnenie. Mimo harmonizácie hladiny hormónov im totiž hormonálna joga pripraví maternicu a zlepší výsledky pre prijatie vajíčka. Po šestonedelí zas môže zlepšiť laktáciu.

Mysleli ste, že hormonálna joga je výhradne ženská záležitosť? Nie je to pravda, zvyšuje totiž libido aj kvalitu spermií. Cviky navyše preťahujú skrátené svaly a posilňujú ochabnuté partie. Vo svojej kolíske, v Indii, bola joga spätá s náboženskými systémami a často ju mohli cvičiť len muži. Až po jej rozšírení a popularizácii začala byť vnímaná predovšetkým ako šport pre ženy. Je skrátka vhodná pre všetkých, a to predovšetkým pre tých, ktorí majú sedavé zamestnanie. A že nás je!

Hormonálna joga môže pomôcť aj diabetikom. Ako? Eliminuje dôsledky stresu a obnovuje vitalitu, navyše reaktivuje žľazy s vnútornou sekréciou: pankreas, pečeň, štítnu žľazu a hypofýzu, harmonizuje hormonálny systém a pomáha udržiavať hladinu krvného cukru. Je určená všetkým, ktorí trpia diabetom typu II a typu I, všetkým v stave pre-diabetu i tým, ktorí majú genetickú predispozíciu ako prevencia.

Záver

Joga je stále obľúbenejšia a ľudia prichádzajú na to, že nejde o žiadne sektárstva a nikoho neobmedzuje. Naopak prináša slobodu tým, ako utužuje našu psychiku i telo.

Joga na nikoho netlačí, nenúti nás zvládať niečo, na čo sa necítime. Všetko prebieha pomaličky, postupne a hlavne nenásilne. Aj preto je v začiatkoch dobré nebyť netrpezliví a nechcieť všetko hneď. Začať práve s jogou je veľmi ľahké, cvičí sa u nás takmer všade.

Skúste to, možno že šťastie, pokoj a pomoc od zdravotných problémov, ktoré hľadáte všade okolo, nájdete pomocou jogy v sebe.

 

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.

Späť na BLOG