Posilnite svoj imunitný systém! Predídete tak nielen prechladnutiu | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Posilnite svoj imunitný systém! Predídete tak nielen prechladnutiu

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Posilnite svoj imunitný systém! Predídete tak nielen prechladnutiu

Osnova:
Bežte na vzduch!
Základom je zdravý a vyvážený jedálniček
Vitamín C
Vitamín A
Vitamín B5
Železo
Selén
Horčík
Jedzte domáce sezónne potraviny
V strave nezabúdajte na probiotiká
Vyskúšajte homeopatiu
Otužujte sa
Doprajte si dostatok kvalitného spánku
Záver

Zima je obdobie, keď imunitný systém každého z nás dostáva pekne zabrať. Práve teraz je preto nutné ho podporiť a úspešne tak vzdorovať najrôznejším chorobám.

Hlavnou úlohou imunitného systému je chrániť organizmus pred antigénmi a patogénmi, čo sú nebezpečné cudzorodé látky, alebo pozmenené bunky vlastného tela (nádorové bunky). Skrátka nám pomáha odolávať pred vonkajšími, ale i vnútornými negatívnymi vplyvmi.

Oslabená imunita je v dnešnej dobe však veľmi dobre známy pojem. Prejavuje sa únavou, ospalosťou, opakujúcimi sa ochoreniami, nechutenstvom, zlým hojením rán, ekzémom, zimnicou či nepríjemným pocitom, že "na mňa niečo lezie".

Správna funkcia imunitného systému je pre naše zdravie nevyhnutná. Je to dokonale prepracovaný systém, ktorý je potrebné udržiavať v rovnováhe a harmónii. Prinášame niekoľko tipov, ako na to!

Bežte na vzduch!

"Zostanem doma v teple, aby ma nič neofúklo." Ak uvažujete takto, robíte veľkú chybu. Hlavným pôvodcom chorôb totiž nie je zima, ale znížená odolnosť slizníc a dýchacích ciest. Pobyt na čerstvom vzduchu podporuje ich prekrvenie a zvyšuje tak ich odolnosť.

Veľmi dobrý vplyv na náš imunitný systém má tiež slnečný svit, zlepšuje nielen imunitu, ale aj náladu.

Ideálne je tráviť čas na čerstvom vzduchu aktívne, zdravým pohybom. Ten totiž zvyšuje počet aj aktivitu buniek zodpovedných za dobrú imunitu. Pohybom na čerstvom vzduchu, a to aj v chladnejšom počasí, zvyšujeme našu odolnosť voči rôznym chorobám z nachladnutia a dokážeme lepšie odolávať striedaniu teplôt medzi prehratými miestnosťami a vonkajším prostredím.

Základom je zdravý a vyvážený jedálniček

Naozaj platí, že "sme to, čo jeme". A nejde len o postavu, ale hlavne o zdravie. Správna výživa zásadným spôsobom prispieva k správne fungujúcemu imunitnému systému.

Snažte sa vyhýbať jednoduchým cukrom, ktoré bránia bielym krvinkám pohlcovať škodlivé baktérie, a tiež nezdravým tukom, ktoré nájdeme napríklad v oblátke alebo trvanlivom pečive.

Treba jesť tak, aby nám dlhodobo nechýbali žiadne minerálne látky alebo vitamíny. Akú úlohu v imunitnom systéme jednotlivé vitamíny a minerálne látky plnia?

Vitamín C

S imunitou je spájaný najčastejšie. Dospelý človek ho každý deň potrebuje 75 - 100 miligramov, keď ale telo napadne infekcia, jeho potreba stúpne až desaťnásobne. Dostatok vitamínu C dokonca dokáže skrátiť aj liečbu už prebiehajúcej infekcie.

Zvýšená potreba tohto vitamínu je obzvlášť u fajčiarov, tehotných a dojčiacich žien a starších ľudí.

Samozrejme ho nájdeme v citrusoch, ideálne ale je ho pravidelne dopĺňať z tuzemských sezónnych potravín. Výborným zdrojom nielen "céčka", ale aj vitamínu K, draslíka, betakaroténu, vlákniny, tiamínu a kyseliny listovej je kyslá kapusta. Dobrým zdrojom vitamínu C je tiež červená repa, zemiaky, rakytník, šípky, brokolica alebo jahody.

Vitamín A

Vitamín A pomáha telu bojovať proti nachladnutiu. Nájdeme ho v masle, žĺtku, rybách alebo pečeni.

Vitamín B5

Posilňuje imunitu a dokáže tlmiť zápaly. Jeho zdrojom sú kvasnice aj pekárske droždie, nájdeme ho ale aj v orieškoch a semenách, kuracom, teľacom a rybacom mäse.

Železo

Jeho nedostatok zvyšuje náchylnosť na infekcie. Jedzte preto dostatok strukovín, celozrnných výrobkov, mäsa i rýb.

Selén

Selén podporuje enzýmy, ktoré sú potrebné na odbúravanie škodlivých látok. Má detoxikačné a protizápalové účinky. Jeho dobrým zdrojom sú huby.

Horčík

Znižuje únavu aj stres a posilňuje obranyschopnosť. Jeho zdrojom sú strukoviny, špenát, brokolica alebo napríklad banány.

Jedzte domáce sezónne potraviny

Túto tému sme už naznačili u vitamínu C. Samozrejme, že pomaranč alebo citrón nie sú na škodu, mali by sme ich ale brať skôr ako spestrenie jedálnička a nie ako hlavný zdroj vitamínov.

Tie by sme mali čerpať hlavne z prirodzených domácich a sezónnych potravín. Existuje totiž väzba medzi ľudským organizmom a jeho okolím. Keď budeme jesť dostatok sezónnych potravín, získame práve toľko minerálov, vitamínov i živín, koľko v danom období potrebujeme.

Rozhodne je ale treba nezabúdať aj na mliečne výrobky, chudé mäso, ryby a vajcia. Zakýsané mliečne výrobky majú dobrý vplyv na črevá.

Trojica, ktorú nájdeme na českých záhradách, a bohužiaľ každému nevonia - cesnak, cibuľa a chren - jej účinky na zdravie sú však nespochybniteľné. Dokážu nás poriadne "pretiahnuť" a obsahujú antimikrobiálne látky, ktoré čistia organizmus.

V strave nezabúdajte na probiotiká

Probiotiká sú prospešné živé baktérie mliečneho kvasenia, ako sú laktobacily alebo bifibakterie, ktoré v prirodzenej forme nájdeme v kyslých mliečnych výrobkoch alebo kvasenej zelenine.

Priaznivo ovplyvňujú stav črevnej mikroflóry v hrubom čreve, čo je jeden z najdôležitejších imunitných orgánov. Zároveň udržujú potrebné pH, čím prispievajú k dobrému stavu imunitných buniek a posilneniu obranyschopnosti organizmu.

Vyskúšajte homeopatiu

Homeopatia spadá pod alternatívnu medicínu a jej princípom je podávanie silne zriedenej aktívnej látky, ktorá vo zvýšenej koncentrácii spôsobuje podobné príznaky ako má liečená choroba.

Výhodou homeopatík je, že nemajú nežiaduce účinky ani nedochádza ku kontraindikácii s inými liekmi.

Otužujte sa

Ale pekne zľahka! Ak sa už teraz neradím medzi otužilcov, nič neuponáhľajte. Zo začiatku sa môžete začať otužovať pri sprchovaní, keď budete striedať teplú a studenú vodu. Zlepšíte tak krvný obeh a pripravíte telo na zmeny teplôt, ktoré celú zimu zažíva.

Doprajte si dostatok kvalitného spánku

Spať by sme mali 6 až 8 hodín denne. Kvalitný spánok totiž umožňuje obrannému systému regeneráciu a zvyšuje našu obranyschopnosť aj imunitu.

Záver

Teraz už viete, ako posilniť imunitu, dajte si ale tiež pozor na to, aby ste svoj imunitný systém naopak tiež neoslabovali. Medzi faktory, ktoré funkciu imunitného systému negatívne ovplyvňujú, patrí nadmerné pitie alkoholu, príliš časté užívanie liekov proti bolesti alebo extrémne diéty a zdanlivo zdravé očistné kúry.

Používajte skrátka zdravý rozum a držte sa hesla, že sa nič nemá preháňať.

U témy imunity a zdravie je v dnešnej dobe potreba tiež zdôrazniť, že správne fungujúci imunitný systém nás síce dokáže udržať vo forme, všetkým chorobám sa ale vyhnúť nedokáže ani ten najzdravší človek.

 

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.

Späť na BLOG