Ženy a kríza stredného veku

Osnova:
Honba za stratenou mladosťou
Strach, ľútosť aj depresia
Najčastejšie spúšťače
Starnutie a vzhľad
Syndróm prázdneho hniezda
Menopauza
Práca bez perspektívy
Sendvičová generácia
Ako ženy prežívajú krízu stredného veku
Ako z toho von?Plánujte realisticky
Plánujte realisticky
Zmeňte uhol pohľadu
Vážte si vlastné úspechy
Zabudnite na staré chyby
Záver
Rýchle auto, mladá milenka a neochota pripustiť si, že už nie sú najmladšie. Tak sa kríza stredného veku typicky prejavuje u mužov. Ostatne sa tento pojem najčastejšie skloňuje práve v mužskom rode. Stretávajú sa s ňou ale aj ženy, obvykle sa u nich ale prejavuje inak.
Honba za stratenou mladosťou
Kríza stredného je označenie pre psychologickú krízu, ktorá prichádza práve v strednom veku, obvykle medzi 45. a 65. rokom života. Práve toto obdobie je plné životných zmien, deti odchádzajú z domova, začínajú sa objavovať rôzne neduhy a choroby,
musíme sa vyrovnať so smrťou rodičov či s faktom, že si už nestihneme zaobstarať vlastné deti.
Táto kríza skrátka býva spôsobená udalosťami, ktoré súvisia so zvyšujúcim sa vekom. Ľudia si začínajú uvedomovať vlastnú smrteľnosť a obzerajú sa za svojím životom.
Strach, ľútosť aj depresia
Ľudia môžu pociťovať úzkosti z nedostatku životných úspechov, strach z toho, že si už nesplnia svoje sny. To môže vyvolať nielen ľútostné stavy, ale aj depresie. Kríza stredného veku sa tiež často prejavuje až prehnanou túžbou po zachovaní mladistvosti, radikálnymi zmenami životného štýlu či snahou zmeniť minulé rozhodnutia a udalosti.
U mužov trvá kríza stredného veku približne 3 až 10 rokov, ženy ju prežívajú priemerne 2 až 5 rokov. Rozhodne ale neplatí, že si touto krízou musí prejsť každý.
Najčastejšie spúšťače
Krízu stredného veku môže vyvolať aj samotný fakt, že starneme. Väčšinou ide o kombináciu starnutia so zmenami a problémami, ktoré ho sprevádzajú.
Môžu sa týkať práce, starnutia alebo smrti rodičov, partnerských vzťahov, dospievania detí, prípadne bezdetnosti, hormonálnych výkyvov spôsobených menopauzou či fyzických zmien spojených so starnutím.
Starnutie a vzhľad
Zatiaľ čo starší muži majú charizma, ženy starnú. Šediny nie sú sexi, vrásky im nepristanú. Trápiť sa nad vzhľadom je ale zbytočné, dnešná doba prináša množstvo možností, ako situáciu zlepšiť. So šedinami zatočí kaderník, vrásky vyhladí krémy.
Potreba je len zmieriť sa s tým, že všetka starostlivosť bude spolu s vekom náročnejšia a tiež nákladnejšia.
Syndróm prázdneho hniezda
Syndróm prázdneho hniezda je pocit sklamania a opustenosti rodičov potom, čo sa deti osamostatnia a opustia rodinu.
Predtým nič také takmer neexistovalo, starostlivosť o deti plynulo prechádzala v starostlivosti o vnúčatá. Dnes ale ľudia zakladajú rodinu vo vyššom veku, a tak sa ich rodičom môže zdať, že sa snáď vnúčat ani nedočkajú.
Pre niektorých rodičov je práve odchod detí z domova dobrou príležitosťou na to, aby sa začali venovať len sami sebe. Iní môžu niesť fakt, že prišli o možnosť starať sa o svojich najbližších ťažko a voľný čas nedokážu vyplniť.
Menopauza
Menopauza predstavuje míľnik, ktorý je náročný nielen fyzicky, ale aj psychicky. Má nepríjemné prejavy, ako návaly tepla, potenie, výkyvy nálad alebo napríklad problémy so spánkom.
V spojení s krízou stredného veku ide ale hlavne o stratu plodnosti. Pre ženy môže byť ťažké vyrovnať sa s faktom, že už si (ďalšie) deti nezaobstarajú. Aj keď ich treba ani neplánovali.
Práca bez perspektívy
Po rokoch v zamestnaní môže byť náročné rozvíriť stojaté vody. „Je ešte kam kariérne rásť? Má moja práca vôbec nejaký zmysel? Čo ešte môžem dosiahnuť?“ Takéto otázky môžu vyvolať zmenu v správaní, najmä u žien, ktoré nechcú len odovzdane čakať na dôchodok.
Sendvičová generácia
Nastala situácia, že sa musíte starať o svojich rodičov. Zároveň ale chcete byť po ruke deťom a užiť si vnúčat. Do toho všetkého stále pracujete a dôchodok je zatiaľ v nedohľadne.
Je toho predsa len trochu veľa, síl spolu s vekom ubúda, povinnosti sa ale kopia.
Ako ženy prežívajú krízu stredného veku
Ženy na krízu stredného veku reagujú najčastejšie pomyselným útekom alebo bojom.
Plastické operácie, dramatické zmeny účesu či štýlu obliekania, neskoré tehotenstvo, nový životný štýl či diéty. Odhodlanie a stále nové ciele. Takto môže vyzerať boj s vlastným starnutím.
Na druhej strane je „útek“, uzavretie sa do seba a odmietnutie priznať si starnutie a zmeny, ktoré prebiehajú. Tu však treba dať pozor! Z apatie a uzavretia sa sama do seba môžete ľahko skĺznuť k ľútostným stavom, úzkostiam aj depresiám.
Ako z toho von?
Plánujte realisticky
S chladnou hlavou sa zamyslite nad tým, čo chcete v živote dosiahnuť a čo chcete zmeniť. Plánujte tak, aby boli vaše ciele realistické. Nezaoberajte sa len krátkodobými cieľmi a premýšľajte aj nad trvalejšími zmenami.
Rozhodne nemusí ísť o drastické zmeny, možno prídete na to, že ste so svojim životom vlastne spokojná a trápia vás problémy, ktoré nie sú také dôležité.
Zmeňte uhol pohľadu
Treba si uvedomiť, že toho máte ešte veľa pred sebou. Život síce uteká, ale nešprintuje. Stredný vek má svoje muchy, ale aj výhody.
Vážte si vlastné úspechy
Nie každý úspech je vidieť a dokonca vás zaň nemusí ani nikto nahlas chváliť. Pochváľte sa sama! Pre niekoho je úspech povýšenia v práci, pre iného jeho rodina, krásna záhrada, športový výkon, okruh priateľov.
Možno, že niektoré veci, ktoré by ste mohli považovať za úspech, beriete ako samozrejmosť.
Zabudnite na staré chyby
Čo bolo, bolo. Nikto z nás nie je dokonalý a každý robí chyby. Stále sa nevracajte k tomu, čo sa vám práve nepodarilo a posuňte sa ďalej.
Záver
Náznakom, že práve vás prepadla kríza stredného veku, môže byť aj pocit, že tie najlepšie roky života už máte dávno za sebou.
Mladosť už vám síce nikto nevráti, ale život rozhodne nekončí v päťdesiatich. Ešte toho máte veľa pred sebou. Užívajte si život a starajte sa o seba tak, aby ste mohli naplniť všetky svoje ciele a plány.
Je škoda života, ktorý nežijeme! Či už je nám dvadsať, alebo šesťdesiat!
Mohlo by vás zaujímať...
Objednať FEMINUS
Otázky a odpovede
O nás
Naším cieľom bolo vytvoriť kvalitný produkt a služby okolo neho, ktoré pomôžu zlepšiť alebo uľahčiť život. Produkt, za ktorý sa nikdy nebudeme hanbiť a ktorý budeme sami používať. Naším cieľom je vytvárať dlhodobých a hlavne spokojných zákazníkov. Spokojnosť kupujúceho je vždy na prvom mieste, pretože vieme, že najlepšou reklamou je vždy pozitívna recenzia alebo odporúčanie spokojného zákazníka.
