Strašiak menom klimaktérium! 3 tipy, ako s ním bojovať | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Strašiak menom klimaktérium! 3 tipy, ako s ním bojovať

Strašiak menom klimaktérium! 3 tipy, ako s ním bojovať

Osnova:
Príznaky menopauzy
1. Zmena v stravovaní
2. Skúste to alternatívne
3. Hýbte sa! Pokiaľ možno na čerstvom vzduchu
Záver

Menopauza, prechodové ťažkosti, klimaktérium alebo ľudovo "prechod". Niekoľko názvov pre jedno životné obdobie každej ženy, v ktorom sa končí jej plodnosť.

Menopauza nastupuje u každej ženy v inú dobu a jej priebeh je úplne individuálny. Možno ju charakterizovať ako úplnú a trvalú zástavu menštruácie, ktorá zvyčajne trvá 6 až 12 mesiacov. Spravidla sa objavuje u žien vo veku od 48 do 55 rokov a trvá 2 až 5 rokov.

A prečo práve "prechod"? Ide totiž o prechodové obdobie, v ktorom žena prechádza z plodného veku do veku neplodného, príčinou je pokles produkcie hormónov estrogénov vo vaječníkoch.

Čím skôr ženy rozpoznajú, že sa blíži klimaktérium, tým väčšiu šancu zmierniť jeho nepríjemné príznaky majú. Ako to ale spoznať?

Príznaky menopauzy

Jedným z prvých príznakov blížiacej sa menopauzy je nepravidelný menštruačný cyklus. Kvôli oneskoreniu ovulácie sa cyklus najprv predlžuje a potom zase naopak dochádza k jeho skracovaniu, čo následne vedie k jej úplnej strate.

V súvislosti so stratou menštruácie sa začnú objavovať ďalšie príznaky ako bolesť hlavy, návaly tepla, nadmerné potenie, bolesť na hrudníku, brnenie končatín, záchvaty búšenie srdca alebo závraty. K týmto prejavom dochádza v dôsledku kolísania hormonálnych hodnôt.

U niektorých žien sa prejavujú aj psychické ťažkosti (nervozita, plačlivosť, náladovosť, nespavosť), ktoré môžu viesť až k depresiám.

Opísané príznaky vyzerajú celkom hrozivo, ale okrem toho, že dokážu život značne znepríjemniť, zdravie vážnejšie neohrozujú. Zhruba jedna tretina žien ich navyše takmer vôbec nepocíti. Ďalšia tretina ich vníma, ale väčšinou ich označuje za znesiteľné a posledná tretina sa bez nejakej formy pomoci nezaobíde.

Ako ale s istotou spoznať príchod menopauzy? Na túto otázku dokáže najlepšie odpovedať gynekológ na základe krvných testov, ktoré odhaľujú hormóny v krvi. Na trhu je tiež k dostaniu test na zistenie menopauzy prostredníctvom moču.

Menopauza je tu, ako sa naučiť aj toto obdobie plnohodnotne prežívať a s príznakmi účelne bojovať? Prinášame tri tipy, ako na to.

1. Zmena v stravovaní

Najdôležitejšia rada znie: Neklesajte na mysli a k menopauze pristupujte aktívne ako k novej životnej etape. A práve táto životná etapa si žiada aj nové návyky, najmä v stravovaní a prístupe k pohybu.

Pripravte sa na to, že vaše telo prestane veľkoryso odpúšťať hriechy, ktorých sa na ňom dopúšťate. Väčšina žien začne priberať na váhe a zmení sa aj ich postava. Začne sa vytrácať typicky ženský pás a tuk sa bude ukladať práve v tejto oblasti.

Zamerajte sa na stravovací režim a jedlo rozprestrite do viacerých menších porcií, aspoň piatich dávok na deň, v rozstupe 2 - 3 hodín.

Jedzte viac zeleniny, sóje, morských rýb (obsahujú dôležité látky s antioxidačnými účinkami a pomáhajú upraviť cholesterol), za studena lisované rastlinné oleje, strukoviny, kuracie, morčacie a králičie mäso.

Naopak by ste sa mali začať vyhýbať fajčeniu, alkoholu, kofeínu a príliš koreneným jedlám. Zmierte sa s tým, že v zdravom stravovaní nie je miesto pre fast food, vyprážané jedlá, cukrovinky alebo údeniny.

Ale pozor na diéty! V žiadnom prípade nedržte hladujúce diéty s rýchlym, ale veľmi krátkodobým efektom, po ktorých často vďaka jo-jo efektu priberiete ešte viac a naopak prídete o svalovú hmotu.

Spaľovacia schopnosť tela sa s vekom postupne znižuje a metabolizmus je pomalší, preto je potrebné strážiť aj skonzumované kalórie.

2. Skúste to alternatívne

Aziatky sa s prechodovými ťažkosťami veľakrát vôbec nestretnú. Čím to? Vhodnou stravou bohatou na prírodné hormóny obsiahnuté napríklad v sóji a rozdielnym prístupom k liečbe.

Z pohľadu západnej medicíny je príčinou menopauzy pokles estrogénov vo vaječníkoch. Liečba príznakov prebieha dodávaním chýbajúcich hormónov.

Podľa čínskej medicíny ide o oklamanie mozgu, ktorý má za to, že vaječníky stále pracujú. Nepoužíva hormonálnu terapiu, ale prírodné produkty (bylinky, cvičenie, masáže, zdravý pohyb ...) a najväčší dôraz kladie na prevenciu. Je dôležité svoje telo sledovať, nepodceňovať prvé príznaky a včas ich začať riešiť.

Čínska medicína preventívne odporúča ženám už v mladšom veku neprepínať sa v práci, pravidelne cvičiť, nefajčiť, piť čiernu kávu a čierny čaj len v miernom množstve, vynechať mliečne výrobky a piť alkohol len v malých dávkach, vyvarovať sa stresu, úzkostiam či pocitu krivdy, ale aj zloby alebo hnevu.

Nenápadným, no najmä v počiatkoch menopauzy silným pomocníkom sú bylinky. Prechodové ťažkosti zmierňujú a niekedy aj odstraňujú.

Z byliniek sa odporúča pozvať si na pomoc Macu peruánsku, Indický ženšen, Kotvičník zemný alebo Angeliku čínsku.

TIP: Český doplnok stravy FEMINUS na boj s príznakmi menopauzy obsahuje nielen extrakty všetkých uvedených byliniek, ale navyše vitamíny a minerály (Vitamín C, E, B, D a Zinok). Ak hľadáte doplnok stravy obsahujúci všetky látky v správnom množstve, vyskúšajte tento 100% český prírodný produkt. Vďaka svojmu zloženiu nenájdete na slovenskom trhu lepší doplnok stravy pre ženy. FEMINUS je certifikovaný zdravotným ústavom v Prahe a patrí medzi najobľúbenejšie produkty na trhu. Presvedčte sa o sile tohto produktu. Teraz v akcii s dopravou ZDARMA po celej SR.

Kúpiť v akcii

3. Hýbte sa! Pokiaľ možno na čerstvom vzduchu

Aktívny pohyb má veľa prínosov, dva najdôležitejšie sú rast svalovej hmoty (ktorá pomáha s lepším odbúravaním tukov) a spevnenie kostry a celého tela.

Fyzicky zdatnejších a aktívnych žien sa väčšinou problémy s prechodom dotýkajú menej. Aktívnym pohybom na čerstvom vzduchu a pobytom na slniečku podporujete tvorbu vitamínu D, ktorý pomáha s ukladaním vápnika do kostí, a zároveň podporíte aktívnu prestavbu kostnej hmoty tak, aby bola pevnejšia a odolnejšia.

Po zrelej žene, ktorá naposledy športovala ako pionierka ani nemožno očakávať, že začne tráviť niekoľko hodín týždenne v posilňovni alebo ubehne polmaratón. Stačí popoludňajšia prechádzka, víkendový ľahký výstup alebo výlet na bicykli. Začnite zľahka a snažte sa záťaž postupne zvyšovať.

Výborným tipom je tiež skupinové cvičenie a priamo ženám v prechode je určený špeciálny druh jogy - hormonálna joga. Jej pravidelným cvičením pomôžete telu vrátiť hladiny hormónov späť do rovnováhy. Zvyšuje hladinu estrogénu, znižuje únavu, stimuluje ovuláciu a zlepšuje látkovú aj energetickú výmenu.

Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že pravidelným cvičením hormonálnej jogy možno predísť nočnému poteniu. Vhodná je pre všetky ženy po 35. roku života, kedy začína hladina estrogénu klesať.

Za cvičenie sa vám navyše vaše telo odmení endorfínmi, čiže hormónmi šťastia, ktoré sa postarajú o dobrú náladu a pomôžu s ďalším prejavom menopauzy - podráždenosťou.

Záver

Len máloktorá žena môže povedať, že klimaktérium nijako neprežívala a nič ju netrápilo. Drvivá väčšina žien sa stretne s jedným alebo i viacerými príznakmi, ktoré sa odohrávajú nielen na úrovni fyzickej, ale aj na tej psychickej.

Prechod je jednoducho neodmysliteľná súčasť života každej ženy. Je to fyziologické obdobie, nie je to žiadna choroba. Je dôležité ho nevnímať ako nočnú moru alebo robiť akoby neexistovalo.

Snažte sa nebáť a už preventívne pôsobiť, aby pre vás zmeny, ktoré prináša, neboli zdrojom ťažkostí a zdravotných problémov.

 

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.

Späť na BLOG