Zdravé črevá sú základom celkového zdravia

Martina Sznapková

Osnova:
Črevá v našom tele
1. Jogurt
2. Jablká
3. Fenikel
4. Kefír
5. Celozrnné obilniny
6. Repa
7. Zelenina tmavo zelenej farby
8. Kyslá kapusta
Ako na to?
Záver

Naše črevá obsahujú 300 až 500 rôznych druhov baktérií. Mnoho z nich je prospešných a niektoré sú pre naše zdravie dokonca nevyhnutné.

Črevá iba netrávia prijímanú potravu, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, ale majú viac funkcií. Zamedzujú presakovaniu toxínov do krvného riečišťa a sú veľmi dôležité pre imunitný systém. Ich nedostatočné zdravie je základom mnohých chorôb, ktoré sa môžu prejaviť kdekoľvek v našom tele.

Črevá v našom tele

Už žiačikovia v školských laviciach preberajú tráviace ústrojenstvo, ktorého súčasťou je tenké a hrubé črevo. Tenké črevo zaisťuje trávenie potravy, vstrebávanie živín a posun potravy.

Hrubé črevo má na starosti vstrebávanie vody a minerálnych látok, bakteriálny rozklad a tzv. peristaltiku (pohyb svaloviny, ktorá posúva zvyšky potravín).

Pojem črevná mikroflóra, ktorý je často počuť v reklamách na jogurty, predstavuje kompletný ekosystém ukrytý v črevách. Rovnako ako je jedinečný odtlačok prsta, je jedinečná aj mikroflóra každého z nás.
Odráža sa v nej všetko, čomu sme naše telo vystavili, od potravín až po antibiotiká či iné lieky.

Všetky mikroorganizmy, ktoré nájdeme v črevách, sa nazývajú mikrobióm. Majú vplyv na zdravie, telesnú hmotnosť, na našu náladu, spánok, imunitu, kožné problémy, rozvoj zápalových ochorení, metabolického syndrómu, diabetu, ale aj napríklad depresií či rôznych neurodegeneratívnych ochorení. Tušili ste, že mikroflóra má vplyv dokonca aj na hormóny?

Črevá je preto potrebné udržiavať v dobrej kondícii! Pomôžu vám v tom potraviny, ktoré podporujú správne trávenie aj zdravie čriev. Ktoré sú to?

1. Jogurt

Jogurty sa vyrábajú kysnutím najčastejšie kravského mlieka pomocou fermentačných baktérií. Sú v nich obsiahnuté priateľské baktérie nazývané ako probiotiká, ktoré tráviacemu traktu pomáhajú zlepšiť trávenie a udržať čreva zdravé.

Probiotiká sa v črevách vyskytujú prirodzene, konzumáciou jogurtov črevnú mikroflóru podporíte. Nie všetky jogurty ale probiotiká obsahujú, preto čítajte zloženie na tégliku.

2. Jablká

Jablká sú bohatým zdrojom pektínu a rozpustnej vlákniny. Pektín znižuje riziko črevných infekcií aj zápalu v hrubom čreve.

3. Fenikel

Bežne sa fenikel používa ako dochucovadlo, okrem výraznej chuti sa ale môže pochváliť vysokým obsahom vlákniny, ktorá pomáha predchádzať zápche a zlepšuje pravidelnosť tráviaceho traktu.

Fenikel navyše obsahuje činidlo uvoľňujúce hladké svaly, čím znižuje plynatosť, nadúvanie aj kŕče.

4. Kefír

Kefír je kultivovaný mliečny výrobok vyrábaný pridávaním kefírových „zŕn“, ktoré sú výsledkom miešania kvasiniek a baktérií s mliekom. A práve tieto zrná majú na trávenie výborný vplyv.

Rovnako ako probiotiká v jogurte podporujú kultivácie kefíru trávenie laktózy a pomáhajú bojovať s vedľajšími účinkami spojenými s laktózou ako je nadúvanie, plynatosť a kŕče.

V niekoľkých štúdiách bol dokonca dokázaný prínos kefíru pri zvýšení zdravých baktérií a znížení škodlivých počas procesu trávenia.

5. Celozrnné obilniny

Celé zrná sa od seba odlišujú chuťou, vzhľadom aj obsahom živín. Pokiaľ majú byť zrná zaradené medzi celozrnné, musia obsahovať 100 % jadra, vrátane otrúb, klíčkov a endospermu.

Medzi populárne celozrnné obilniny patrí ovos, quinoa alebo aj farro. Vláknina obsiahnutá v týchto semenách je prospešná rovno dvoma spôsobmi.

V prvom rade vláknina pomáha zvýšiť objem stolice a znižuje zápchu. Po druhé, vláknina obsiahnutá v niektorých obilninách pomáha podporovať zdravé baktérie v črevách.

6. Repa

O tom, že je repa zdravá, niet pochýb, málokto už ale vie, že je tiež výborným zdrojom vlákniny. Podporuje trávenie aj všetky procesy v črevách.

7. Zelenina tmavo zelenej farby

Špenát, ružičkový kel, alebo napríklad brokolica sú dobrým zdrojom nerozpustnej vlákniny. Tento typ vlákniny zvyšuje objem stolice a zrýchľuje tráviaci proces. Navyše obsahuje množstvo horčíka, ktorý pomáha zmierňovať zápchu zlepšením svalových kontrakcií.

8. Kyslá kapusta

V kyslej kapuste nájdeme veľa vitamínov aj probiotiká. Je vyrobená z drveného kelu, ktorý je fermentovaný kyselinou mliečnou. Vďaka procesu fermentácie obsahuje probiotiká.

Detoxikácia čriev

Jogurt si dáte každý deň a ani ostatným potravinám podporujúcim trávenie sa nevyhýbate, napriek tomu často trpíte hnačkami, zápchou, pálením záhy alebo inými črevnými problémami? Možno je vhodný čas na detoxikáciu.

Detoxikácii sa tiež hovorí očista tela. Pomocou detoxikácie zbavíme telo toxínov a škodlivín. Naše telo sa detoxikuje prirodzene pomocou pečene, čriev a obličiek, ktoré toxíny vylučujú. Keď ale telo nedetoxikuje dostatočne samo, môžeme mu trochu pomôcť.

Ako na to?

Prvým krokom k tomu, ako telu uľaviť, je vždy zmena životosprávy. Hoďte za hlavu drastické diéty, nehladujte, ale jedzte striedmo a hlavne zdravo.

Organizmu stačí pár dní detoxikácie, aby sa cítil lepšie. Už po siedmich dňoch dochádza k oddýchnutiu detoxikačných orgánov (pečene, čriev a obličiek) a k zvýšeniu ich výkonu.

Vybrať si môžete medzi dvoma druhmi detoxikácie. Buď zvolíte beh na dlhú trať a dáte sa na dlhodobú detoxikáciu, ktorá je založená práve na zmene životosprávy. Alebo môžete vyskúšať detoxikáciu krátkodobú, známu ako denná očista, čo znamená pôst.

Úplný pôst sa dodržuje 24 hodín, maximálne až 36 hodín. Pripravte sa na to, že ovplyvní nielen fyzický stav, ale aj psychiku. Počas pôstu je zvyčajná napríklad bolesť hlavy, čo je reakcia tela na nedostatok cukru. Začnite ho večer, spánkom a počas pôstu sa neprepínajte.

Po skončení pôstu sa určite neprejedajte, zo začiatku si urobte napríklad smoothie z citrusov.

Ďalším variantom pôstu sú špeciálne detoxikačné produkty pripravené priamo za účelom očisty tela.

Záver

Teraz už viete, aké sú pre celkové zdravie práve črevá dôležité, ako podporiť ich činnosť aj ako ich znovu naštartovať, aby telo fungovalo, ako má.

Ak vás črevá občas trochu hnevajú, jedzte jogurty, jablká aj ďalšie potraviny podporujúce ich činnosť. Mimochodom medzi ne patria aj chia semienka, zázvor, papája alebo mäta pieporná.

Dôležité je tiež spomenúť, že medzi úhlavných nepriateľov čriev patria antibiotiká, ktoré ničia črevné sliznice aj flóru. Problematické sú nezdravé potraviny, ale aj alkohol, ktorý škodí sliznici. Kvôli alkoholu sú toxíny vyplavované do krvi namiesto, aby išli z tela von.

Objednať FEMINUS

  • Balenie na mesiac (60 tabliet)
  • Doprava zdarma
  • Garancia spokojnosti
    alebo vrátenia peňazí

Jednorazový nákup

Feminus

na skúšku doručenie zadarmo po celej SR
23 za celé balenie

- ks +

Výhodné mesačné predplatné

Feminus
Každý
mesiac ušetríte

2,30

pravidelne kedykoľvek zrušíte
20,70 za celé balenie

O nás

Naším cieľom bolo vytvoriť kvalitný produkt a služby okolo neho, ktoré pomôžu zlepšiť alebo uľahčiť život. Produkt, za ktorý sa nikdy nebudeme hanbiť a ktorý budeme sami používať. Naším cieľom je vytvárať dlhodobých a hlavne spokojných zákazníkov. Spokojnosť kupujúceho je vždy na prvom mieste, pretože vieme, že najlepšou reklamou je vždy pozitívna recenzia alebo odporúčanie spokojného zákazníka.

Viac o nás

Feminus tím