10 prospešných dôvodov, prečo začať behať ešte dnes | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

10 prospešných dôvodov, prečo začať behať ešte dnes

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
10 prospešných dôvodov, prečo začať behať ešte dnes

Osnova:
1. Zlepšíte svoju fyzickú kondíciu
2. Vďaka behaniu budete zdravší
3. Budete mať krajšiu postavu
4. Behanie zlepšuje spánok
5. Beh odbúrava stres a prináša radosť
6. Behanie je najdostupnejší šport
7. Behať sa dá kdekoľvek a kedykoľvek
8. Beh je prirodzený pohyb
9. Zlepšíte trávenie
10. Získate čas sami pre seba
Záver:

Prečo behá váš vyšportovaný šéf, vaša kamarátka alebo napríklad váš postarší sused? Iste máte vo svojom okolí nejedného bežca. Keby ste im túto otázku položili, pravdepodobne by odpovedal každý úplne inak. Pritom sa venujú rovnakému športu.

Existuje totiž nespočetné množstvo dôvodov, prečo začať behať! My si predstavíme 10 najdôležitejších z nich.

1. Zlepšíte svoju fyzickú kondíciu

Lapáte po dychu, aj keď len dobiehate pár metrov na autobus? Niet divu, že pri predstave niekoľkokilometrového behu vás odhodlanie začať behať rýchlo opúšťa.

Ak začnete behať pravidelne, vaše telo si na túto aktivitu postupne zvykne a budete zvládať dlhšie vzdialenosti v rýchlejšom tempe. Samozrejme je potrebné začať pekne zľahka a nečakať zázraky. Záťaž zvyšujte postupne. Pre začiatok bohato postačí takzvaný indiánsky beh - striedanie behu a rýchlej chôdze.

Beh je najúčinnejšou tréningovú formou pre srdce a celý obehový systém! Venujte mu polhodinu trikrát až štyrikrát týždenne a onedlho sa môžete pýšiť nadpriemernou kondíciou.

2. Vďaka behaniu budete zdravší

Všetky aeróbne športy, medzi ktoré sa beh tiež radí, posilňujú srdce, zlepšujú funkciu pľúc i krvného obehu.

Beh znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a zvyšuje odolnosť organizmu. Vďaka pohybu na čerstvom vzduchu tiež zlepšuje našu obranyschopnosť. Pravidelný beh sa môže prejaviť napríklad znížením krvného tlaku aj rizika, že prekonáte infarkt. Pohybom totiž trénujeme celé telo, vrátane srdcového svalu.

Ak sa rozhodnete behať pravidelne, môžete vďaka tomu znížiť aj dĺžku chorôb, a to až o dva dni. Obranyschopnosť organizmu súvisí s fyzickou kondíciou a tak má beh vplyv aj na imunitný systém. Nesmiete sa ale príliš preťažovať, v takom prípade totiž môže dôjsť k oslabeniu organizmu.

3. Budete mať krajšiu postavu

Väčšina žien začne s behaním s vidinou štíhlej postavy. A ak vydržia, pravdepodobne jej dosiahnu. Beh je aktivita vykonávaná v strednej intenzite, dlhšom časovom horizonte a so zvýšenou tepovou frekvenciou. Vďaka tomu je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako spaľovať tuk.

To, koľko kalórií behom spálite, závisí na mnohých faktoroch, medzi ktoré patrí vek, dĺžka a rýchlosť behu, náročnosť terénu alebo hmotnosť.

Pri behu sa telo naštartuje a najúčinnejšie spaľuje až po behaní, keď už si doma v pokoji ľahnete na gauč.

Bonus je, že pri pravidelnom behaní budete tiež zdravšie jesť. Len si skúste dať napríklad bravčové pečené, knedľu, kapustu a za hodinu vybehnúť.

4. Behanie zlepšuje spánok

Počítate večer čo večer ovečky a rovnako sa vám nedarí zaspať? Často sa budíte a trápi vás nekvalitný spánok? Možno potrebujete unaviť nielen myseľ, ale aj telo.

Určite ale nebežte tesne pred tým, ako pôjdete spať. Pri behu sa totiž zvýši telesná teplota, čo pre organizmus znamená, že má byť hore. Teplota začína klesať po 30 až 90 minútach, až potom sa začíname cítiť unavení.

Behať iba v popoludňajších hodinách ale nie je nutné. Podľa vedcov na dennej dobe, kedy beháme, nezáleží a rovnako má táto aktivita na nočný spánok pozitívny vplyv.

5. Beh odbúrava stres a prináša radosť

Naše telo vyplavuje pri fyzickej aktivite endorfín, hormón šťastia. Prináša uvoľnenie, radosť a čistú myseľ. Beh je vynikajúcim antistresovým prostriedkom, ktorý môže smelo konkurovať najrôznejším pilulkám.

Vďaka behu sa v tele znižuje hladina stresu a redukuje najmä stres dlhodobý.

Po tom, čo sa prebehnete na čerstvom vzduchu a zo slnka načerpáte vitamín D (ktorý má na psychickú pohodu nezanedbateľný vplyv) zabudnete na problémy a domov dobehnete s čistou hlavou a otvorenou mysľou. A dokonca budete mať viac energie pre ďalšie aktivity.

6. Behanie je najdostupnejší šport

Vo fitku zaplatíte pomerne drahý vstup, na tenis potrebujete parťáka, k bazénu sa napríklad musíte dopraviť cez pol mesta. K behaniu vám stačia tenisky a napríklad staré tepláky. Je to lacná aktivita, ktorá začína vo chvíli, keď za sebou zabuchnete dvere.

Behať môžete sami rovnako dobre ako v skupine, neplatíte žiadne členstvo, nemusíte sa objednávať na lekcie.

Jedinou vstupnou investíciou by mala byť kvalitná obuv a športové oblečenie. Ani to ale nepotrebujete hneď k prvému výbehu. Zaobídete sa aj bez GPS hodiniek alebo hrudného pásu, ktorý zaznamenáva tep. Ak vás behanie chytí, tak sa aj k týmto moderným vymoženostiam dopracujete. Rozhodne ale nie sú nutnosťou.

7. Behať sa dá kdekoľvek a kedykoľvek

Beh je aktivita, ktorej sa môžete venovať kedykoľvek a kdekoľvek. Trebárs na služobnej ceste alebo dovolenke. Ste ranné vtáča? Behajte ráno pred prácou. Odvádzate popoludní potomka na krúžok a tam na neho hodinu čakáte? Čo si miesto toho zabehať v okolí?

Vhodných trás je veľa a behať sa dá úplne všade. Nepotrebujete k tomu park alebo les. Ďalšou výhodou je to, že pri behaní preskúmate okolia a objavíte zaujímavé miesta.

8. Beh je prirodzený pohyb

Aj keď si tak možno nepripadáte, ako ľudia sme ako jedni z mála živočíchov od prírody prispôsobení vytrvalostnému behu.

Pohodlným životom sme zleniveli, ale stále máme výborný ochladzovací systém potných žliaz, krátke prsty na nohách, vhodné postavenie palca, flexibilné šľachy a väzy, vyšší pás aj úzky hrudník. To všetko vytvára ideálne predpoklady k behu. Klus je pre ľudské telo dokonca menej únavný než rýchla chôdza.

9. Zlepšíte trávenie

Vďaka tomu, že pri behu intenzívne rozhýbete celé telo, dochádza k podpore prirodzenej peristaltiky čriev. Zlepšuje sa tak trávenie potravy v črevách.

Už sme sa zmienili o tom, že nie je dobré jesť pred tým, než sa vydáte behať ťažká a výdatná jedla. Ako teda pred behaním jesť? Dajte si ľahkú desiatu, hodinu počkajte a potom vybehnite. Poriadne jedlo si dajte až po návrate domov. Potom bude vaše telo tiež lepšie spaľovať kalórie.

10. Získate čas sami pre seba

V každodennom kolotoči povinností je ťažké nájsť si chvíľku sami pre seba. Je toho predsa potreba toľko stihnúť! Doprajte si aktívny odpočinok, ktorý si vaše pracovité ja nebude musieť vyčítať.

Sme obklopení ľuďmi, sociálnymi sieťami, počúvame rádio, máme zapnutú televíziu. Celý deň nás niekto alebo niečo obklopuje a je ťažké vedieť v takomto prostredí vypnúť.

Beh je ale chvíľa len pre nás, čas utriediť si myšlienky, kochať sa okolím, byť sami a nemusieť riešiť potreby druhých. Každý potrebuje trochu súkromia a niekedy je potreba pred okolím doslova utiecť.

Urobte si z behu pravidelnú chvíľu, keď budú všetci vedieť, že im nie ste k dispozícii. Odmeníte ich potom za to väčšou trpezlivosťou aj pochopením.

Záver:

Dôvodov, prečo začať behať, nie je len desať. Je ich nespočetne. Naopak výhovorky, prečo nebehať, sa hľadajú naozaj ťažko.

Beh je jedným z najprirodzenejších pohybov, ktorý nám prináša lepšiu fyzickú i psychickú kondíciu. Zabudnite na nekonečný počet koliesok na školskom ovále. Behajte a užívajte si pritom okolia.

Začiatky asi nebudú úplne ľahké, možno ale prekvapíte sami seba. Minimálne za pokus to stojí!

 

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.

Späť na BLOG